كليـــة الحــب جـامعـــة الـرومـانسيـــة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

لو كان الحب كلمات تكتب لانهيت اقلامى ولكن الحب ارواح توهب فتكفيك روحى

شعب مصر لسه طيب وصاحب خلق زي زمان؟؟؟؟؟؟, هل مازلنا فى رباط الى يوم القيامه ام نسينا؟؟؟

كاتب الموضوعرسالة
EL BRENSS
المدير العام للمنتدى
EL BRENSS

ذكر
العمل/الترفيه : مـؤلــف قـصـص
المزاج : رايــق

بطاقة الشخصية
الأعـــضــاء:

شعب مصر لسه طيب وصاحب خلق زي زمان؟؟؟؟؟؟, هل مازلنا فى رباط الى يوم القيامه ام نسينا؟؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: شعب مصر لسه طيب وصاحب خلق زي زمان؟؟؟؟؟؟, هل مازلنا فى رباط الى يوم القيامه ام نسينا؟؟؟   شعب مصر لسه طيب وصاحب خلق زي زمان؟؟؟؟؟؟, هل مازلنا فى رباط الى يوم القيامه ام نسينا؟؟؟ Icon_minitime1الأربعاء سبتمبر 17, 2008 7:26 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل سنه وانتم طيبين

عن علي بن أبي طالب رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ( إن في الجنة غرفاً تُرى ظهورها من بطونها، وبطونها من ظهورها ) ، فقام أعرابي فقال: لمن هي يا رسول الله ؟ قال : ( لمن أطاب الكلام ، وأطعم الطعام ، وأدام الصيام ، وصلى لله بالليل والناس نيام ) . رواه الترمذي .

انا نفسي اتأكد من حاجه بجد مضايقني اووووووي وانتشرت جدا قولت اعرضها عليكم لعلي اجد اجابه عندكم او اغير وجهة نظري واكون ظلمت بعضا من الناس

هو احنا فعلا لسه طيبين زي ما بنقول ولا بنضحك علي بعض ولو احنا لسه طيبين .....
ايه العدوانيه اللي مليت قلوبنا والحقد وقلة الادب وكل حاجه بقت بالدراع ليك ضهر هتاخد حقك من اي حد ليك ضهر يبقي تضغي في الارض واضرب واشتم وهين ناس ملهاش ذنب وغلابه وكم المشاكل اللي بنشوفها كل يوم سواء في اشارات المرور او المدارس والجامعات والمعاهد والشوارع .

طب فين الطيبه والاخلاق اللي قعدين نتغنا بيها .....محدش بيرحم حد كل واحد شايف نفسه صح ومش بيغلط وبيفكر صح والناس اللي حوليه حراميه ونصابين

الاخلاق دي بقي قصه تانيه مش ممكن والله العظيم انا الساعه 1 بالليل بشوف صبيان وبنات قاعدين علي كوبري الجامعة وكوبري عباس الساعه 1 بالليل
بنات في الشارع

الواحد ماشي يعاكس في دي ويشتم دي ويشتم ده ويقل ادبه علي اللي اكبر منه
شباب ماشيه ولابسه كت وبنطلون متسقط حاجه اخر سفاله واللي اضل الحظاظات دي حاجه تانيه
يا جماعه في حديث عن سيدنا محمد(صلي الله عليه وسلم ) ......((من علق تميمه فقد اشرك)) شرك يا جماعه الناس اللي بتلبس 10 حظاظات في ايديها
الحاجات دي بتنقض الوضؤ وتبطل الصلاة

الاذان يأذن ولا واحد بيجيب.... القهوه قدامها جامع ومفيش حد بيتحرك ويدخل يتوضؤ ويصلي ركعتين لله
الواحد يبقي عنده 20 سنه وتلاقي واقف يسب الدين في الشارع ....بعد كده يقولك البركة في الشباب هما دول اللي هتقوم عليهم الامة
لالالالالالا الصراحه تتقال الامة هتقوم فعلا

عاوز اعرف رايكم احنا ليه بقينا كده والغلط في مين بالضبط العيال ولا المدارس ولا البيوت

جايز انا غلط او كداب بالله عليكم فهموني لان خلاص فاض بيا ومبقتش بثق في حد ومش عاوز اصاحب حد ومش مصدق اي حد

شكرا
جزاكم الله كل خير واثابكم الجنة

يـــارب
اذا اعطيتني نجاحاً ..,. لاتأخذ تواضعي
واذا اعطيتني تواضعاً ..,. لاتأخذ اعتزازي بكرامتي
يـــارب
اذا اسأت الى الناس ..,. اعطني شجاعة الاعتذار
واذا اساء الناس الي ..,. اعطني شجاعة الغفران
يـــارب
لاتدعني اصاب بالغرور اذا نجحت ..,. ولا اصاب باليأس اذا فشلت
بل ذكرني دائماً بأن الفشل هو التجارب التي تسبق النجاح
يـــارب
علمني ان التسامح هو اول مظاهر القوة
وان حب الانتقام هو اول مظاهر الضعف

--------------------

الانســـان بطبيعته يبقى شخص انانى .. ويسلام لو كل شخص قدر يعيش وحدانى
محدش فى هذا العالم بيفكر فى غيره .. كولو بيفكر فى نفسه ومنيم كمان ضميره

ولما رأيت الجهل في الناس فاشيا..... تجاهلت حتى ظن الناس أني جاهل

لو بحثت عن صديق فلم تجده ... فتأكد
أنك تبحث عنه لتأخذ منه شيئاً ..
ولو بحثت عنه لتعطيه شيئاً لوجدته

ستتعلم الكثير من دروس الحياة ، إذا لاحظت

أن رجال الإطفاء لا يكافحون النار بالنار

الذي لا رأي له ، رأسه كمقبض الباب

يستطيع أن يديره كل من يشاء

كلامي نابع من شخصي ووجهة نظري ورأيتي للحياة
اكيد هنختلف ......... وربما نتفق .....بس اتمني نفضل اخوات في الاول والاخر
https://batootfancy.yoo7.com

شعب مصر لسه طيب وصاحب خلق زي زمان؟؟؟؟؟؟, هل مازلنا فى رباط الى يوم القيامه ام نسينا؟؟؟
صفحة 1 من اصل 1